Trendprofessional Onderwijs, de nieuwe Horizon


Ha Marcel,

Vlak voor de kerstvakantie ontving ik een mail van Marcel Bullinga. Deze futurist nodigde me uit voor de nieuwe opleiding Trendprofessional Onderwijs. Tijdens 5 sessies bouw je aan een trends &  toekomstproject waarmee je jezelf en je school futureproof maakt. Een gat in de markt? Een slimme marketingactie? Natuurlijk komen de iPads, Google Glass en appification en gamification van het onderwijs voorbij.Voor een bedrag van bijna 900 euro ontvang je een certificaat, een badge en mag je je Trendprofessional Onderwijs noemen. Weer een leuke functie 🙂 En hoewel ik denk dat Marcel Bullinga me kan inspireren met vele prachtige voorbeelden laat ik dit mooie aanbod voorbij gaan. Het gaat me te veel over de gadgets, leuk maar nu even niet.

Horizon2014

Trends in het onderwijs lees ik ook elk jaar in het Horizon Report. De preview van 2014 is inmiddels beschikbaar. Nog bedankt voor het doorsturen van het linkje. De trends die hierin genoemd staan kon ik erg goed gebruiken in mijn paper over social learning. Online, blended, samenwerkend leren én het gebruik van social media bij leren worden als fast moving trends binnen één tot twee jaar gezien.

In de preview worden onderstaande trends, uitdagingen en ontwikkelingen opgesomd:

KEY TRENDS 
Fast Moving Trends: Those likely to create substantive change (or burn out) in one to two years

  • Online, Hybrid, and Collaborative Learning
  • Social Media Use in Learning

Mid-Range Trends: Those likely to take three to five years to create substantive change

  • The Creator Society
  • Data-Driven Learning and Assessment

Slow Trends: Those likely to take more than five years to create substantive change

  • Agile Approaches to Change
  • Making Online Learning Natural

CHALLENGES

Urgent Challenges: Those which we both understand and know how to solve

  • Low Digital Fluency of Faculty
  • Relative Lack of Rewards for Teaching

Difficult Challenges: Those we understand but for which solutions are elusive

  • Competition from New Models of Education
  • Scaling Teaching Innovations

Wicked Challenges: Those that are complex to even define, much less address

  • Expanding Access
  • Keeping Education Relevant

IMPORTANT DEVELOPMENTS

Time-to-Adoption Horizon: One Year or Less

  • Flipped Classroom
  • Learning Analytics

Time-to-Adoption Horizon: Two to Three Years

  • 3D Printing
  • Games and Gamification

Time-to-Adoption Horizon: Four to Five Years

  • Quantified Self
  • Virtual Assistants

Opvallend is dat MOOC’s niet meer specifiek genoemd worden. Ze vormen uiteraard wel een onderdeel van de trend ‘Online, Hybrid, and Collaborative Learning’. Het rapport signaleert echter wel een moeilijke uitdaging in de concurrentie rondom nieuwe onderwijsmodellen.
Games and Gamification blijven al een paar jaar ‘hangen’ op een gewenning van 2 tot 3 jaar. Wat betekent dat volgens jou?

Het volledig rapport is vanaf 3 februari beschikbaar.

Groet,
Judith

Over Judith van Hooijdonk

Informatie professional, fervent kennisdeler, HNW-fan, Social Media, Web2.0, Onderwijs2.0, Bibliotheek2.0 "Just start somewhere and make a world of difference"

Geplaatst op 9 januari 2014, in eLearning en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Kennis delen? Ja graag!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.