Eye-Tracking, digitale tafels en technology acceptance


Ha Judith,

Het is weer de eerste dag van een nieuw blok. Eigenlijk vind ik dat altijd een lastig moment. Ik ben dan nog zo bezig met het verwerken van resultaten van het vorige blok, dat ik vaak niet genoeg tijd neem om te vertellen over die resultaten. Het verwerken in de vorm van cijfers, maar ook het mentaal verwerken. Dit proces wordt natuurlijk lastiger gemaakt omdat ik weer nieuwe mensen heb klaar staan voor een nieuw blok met nieuwe innovatieve oplossingen of ontwerp gerichte onderzoeken. Heerlijk!

Toch wil ik je via deze blog vertellen over een tweetal stagairs die ik begeleid heb in de afgelopen 10 weken en 1 stagair die ik de afgelopen 20 weken begeleid heb. Of eigenlijk wil ik over hun resultaten vertellen.

Technology Acceptance Model

Noud is 20 weken bezig geweest om grip te krijgen op technology acceptance. Jij hebt zelfs als participant bij mijn onderzoek naar de acceptance voor Learning Analytics, een questionnaire ingevuld die inzicht geeft op die acceptance.

Dr. Jan Recker legt in dit filmpje uit wat Technology Acceptance eigenlijk is:

Deze vragenlijsten geven inzicht op de acceptance op verschillende variabelen. Dit is ook de reden dat er verschillende statistische technieken moeten worden uitgevoerd voor de validatie van je uitspraken. Om in dat bos, met termen als Partial Least Square- Structural Equations Modeling een goede tool te maken, die je helpt met het versturen van mails, het analyseren van de input en het visualiseren daarna in een model, dat vergt wel iets. Noud is in een woud van termen en stappen een heel eind gekomen en heeft me een prototype opgeleverd dat de vragen per variable opstelt, dat enquetes verstuurd, ontvangt en als belangrijkste aspect verwerkt. De visualisatie is voor een volgende student.

Interacties en weergaves of digitale tafels

Dajmen heeft in het kader van zijn VWO-traject stage 10 weken stage gelopen in het lectoraat. Je weet er is een digitale versie van fola2 (voor mensen die daar interesse in hebben, even mailen of www.fola2.com checken). Echter ik kwam erachter dat zodra ik deze versie op een touchscreen enabled digitale tafel speel (of scherm natuurlijk) dat de interactie andere weergaves oplevert. Kortom het spel was niet speelbaar. Ander probleem was dat als je met meerdere personen rondom een digitale tafel staat, of met meerdere personen achter je eigen scherm, dat er maar 1 iemand de kaartjes kan bekijken. In de praktijk heb ik ervaren dat het juist waardevol is voor het creatieve groepsproces dat iedereen kaartjes vast heeft. Dajmen heeft allereerst het interactieprobleem opgelost:

Daarna heeft hij een app gemaakt waarop iedere speler los van de ander een eigen kaartendeck kan openen en zodoende zich kan laten inspireren door de kaarten op eigen snelheid en tijd. Hij heeft in een laatste iteratie ook nog geprobeerd om te kijken of je vanuit de mobiele telefoon het kaartje naar de digitale tafel toe-geswiped kreeg. De functionaliteit om vanuit een mobiele device een attribuut op de digitale tafel te laten veranderen doet het al. Dat dit nog niet met kaarten werkt komt door de huidige implementatie van FoLA2, maar kan en zal aangepakt worden.

Eye-Tracking

Tenslotte heeft Finn, ook in een 10 weken VWO-traject, me een eye-tracking experiment omgeving gemaakt. Een omgeving waarbij ik meerdere mensen om het ontwerpspel FoLA2 heen heb staan (bijvoorbeeld op diezelfde digitale tafel) en waarik dan kan registreren waar ze op letten, waar ze naar kijken en uiteindelijk hoe de interactie tussen personen en materiaal is. Ik heb Finn gevraagd om zijn presentatie nogmaals op te nemen. Kijk hier naar het resultaat:

https://zuyd.mediasite.com/Mediasite/Play/f575f47cf1b14c80abe46fb3683b41cd1d

Je leest het wel: een trotste Marcel!

Geplaatst op 7 februari 2022, in Miscellaneous. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Kennis delen? Ja graag!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.