Gamification en gemotiveerd leren


Ha Marcel,

Dit filmpje van Microsoft is bijna 1 jaar oud. Ik had m nog niet gezien. Jij?

Benieuwd hoe ver ze inmiddels zijn met de ontwikkeling. Gaming wordt zo wel erg magisch 🙂 Kan onderwijs met gaming ook zo magisch worden?

In mijn vorig blog had ik het over het onderwijsinnovatieblog: The Lecture Seat. Op dit blog las ik een bijdrage dat jou wel zal interesseren: Waarom gamification leidt tot gemotiveerde studenten. In de literatuurlijst stonden referenties die voor jouw promotie-onderzoek misschien ook wel interessant zijn 🙂 Ik herkende ook verwijzingen naar auteurs die ik in mijn paper over social learning ook gebruik zoals Illeris (How we Learn) en Hattie & Timperley over feedback.
Als je het hebt over motivatie komen natuurlijk Deci& Ryan ter sprake met hun Zelf-Determinatie Theorie (bekijk ook deze website over duurzame motivatie). Een medestudent van me schijft haar paper over beweeggedrag, ook zij bespreekt de motivatietheorie van Deci & Ryan. Bij leren of het sociaal is, bewegen, of revalideren met of zonder games is intrinsieke motivatie het belangrijkste. Leerprestaties verbeteren als men intrinsiek gemotiveerd is en dat ben je meer als de drie psychologische basisbehoefte autonomie, competentie en relationele verbondenheid gestimuleerd worden. Ik vermoed dat dit voor jouw onderzoek ook interessant is 🙂

Bij twee interessante verwijzingen in de literatuurlijst stond geen linkje. Die heb ik even voor je opgezocht:
Robbert van der Pluijm over gamification en gemotiveerd leren (beschikbaar via IT-Workz.nl)
Masterscriptie van Thomas van Doorn: De ethiek van gamification: een bemiddeling in ons leven

En net zoals ‘social learning’ eigenlijk niets nieuws zo is ‘gamen’ dat ook niet. Het is dat je met de huidige technologie online leeromgevingen (of een revalidatieproces) aantrekkelijker kunt maken. Oefenen en leren kan leuker worden en studenten en patiënten kunnen zo meer gemotiveerd raken. Met games werk je natuurlijk met badges en allerlei experience points. Dat is leuk voor even (extrinsieke motivatie), het uiteindelijke doel is om vaardigheden te verbeteren en dat kan je doen door het benutten van sociale relaties. En als je nu de balans hebt gevonden tussen uitdaging en vaardigheden dat zit je in een flow (check out het laatste gedeelte van mijn blog over Csikszentmihalyi, die het begrip ‘flow’ heeft geïntroduceerd). En dat is dan weer magisch! 🙂

Groet,
Judith

Over Judith van Hooijdonk

Informatie professional, fervent kennisdeler, HNW-fan, Social Media, Web2.0, Onderwijs2.0, Bibliotheek2.0 "Just start somewhere and make a world of difference"

Geplaatst op 29 december 2013, in Didactiek, Gaming en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Kennis delen? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: