Game On. Gastblog @loespustjens


*trotse moeder*

OUR 2bejammed GUEST: Loes Pustjens

Hallo Marcel!

Ik hoorde van mam dat je erg enthousiast was over mijn opdracht over serious gaming die ik kreeg voor het vak Innovaties in de Marketingcommunicatie. Leuk! In het kader van kennisdelen (hallo moeders), schrijf ik daarom dit blog. Misschien heb jij als game-expert nog ideeën over mijn opdracht? 🙂

Vorige week ben ik ter inspiratie voor deze opdracht samen met medestudenten van de master Media & Beïnvloeding naar het FreedomLab in Amsterdam gegaan. Dit is een “future studies” denktank waar experts vanuit verschillende disciplines (filosofie, economie, antropologie, sociologie, informatiekunde, psychologie, communicatiewetenschap, ga zo maar door) zich bezighouden met mens en technologie. Met deze kennis beogen ze grote organisaties te helpen om het heden te herdefiniëren door op de toekomst te anticiperen. FutureLab ontwikkelt future-proof strategieën, organisatievormen, proposities, merken, producten en diensten. Klinkt nogal abstract allemaal, maar dat viel allemaal reuze mee. We kregen een gastcollege en workshop van Jeroen van Mastrigt-Ide over serious gaming. Hij  vertelde ons over het belang van intrinsieke motivatie bij het ontwikkelen van een game. Deze verschillende vormen van intrinsieke motivatie werden ingedeeld in groepjes, waaruit vervolgens verschillende soorten player typologieën kunnen worden geabstraheerd.

De opdracht die bij dit studie-uitje hoorde is: “creëer een game-concept op basis van een player-typologie. Doe dit aan de hand van een bepaald domein (gezondheid, educatie, finance, etc.), en ga daarbinnen op zoek naar een situatie waarbij mensen geactiveerd en gemotiveerd moeten worden. Baseer vervolgens je game-concept op game mechanics die het desbetreffende player type kunnen activeren/motiveren. Gebruik literatuur om je standpunt te onderbouwen.”

Oh ja, nog bedankt voor dat artikel wat je me doorstuurde … 🙂

Deze opdracht maak ik met 4 medestudenten. Ons idee tot nu toe: we ontwikkelen een game binnen het domein “educatie”. Daarbij willen we kinderen in de leeftijdscategorie van 8-12 jaar wijzen op de brandgevaren van een huis. De speler moet op het huis van een oude man passen dat vol brandgevaren zit. Het doel van het spel is om brandgevaren in het huis te ontwijken en het weer in zijn originele staat op te leveren. Tijdens de game wordt de speler dus geconfronteerd met verschillende gevaren, zoals een pan op het fornuis die mogelijk vlam kan vatten, een stijltang die nog in het stopcontact steekt en een magnetron die een maaltijd in een metalen bak opwarmt. Het is aan de speler om deze gevaren tijdig te ontdekken en te voorkomen dat er brand ontstaat. Wanneer er uiteindelijk toch brand uitbreekt, moet de speler de juiste handeling uitvoeren om de brand te blussen. Het kan dus een heel educatief spel voor kinderen zijn, omdat ze gevaren leren herkennen en leren hoe ze moeten handelen in geval van brand.
De player typologieën die hierbij centraal staan zijn de Explorer en de Achiever. Achievers zijn mensen die de focus leggen op presteren en winnen. Zij willen nieuwe levels halen en zo hoog mogelijk op de ranglijst eindigen. Explorers zijn ontdekkers en avonturiers. Zij halen voldoening uit het verkennen en ontdekken van nieuwe dingen in de omgeving. Game mechanics kunnen ervoor zorgen dat de intrinsieke motivatie van spelers wordt geactiveerd (Ferro, Walz & Greuter, 2013). Zo kan de speler in de virtuele ruimte rondlopen en icoontjes aanklikken die informatie geven over de veiligheid van een bepaald object. Op die manier kan de speler verschillende gevaren ontdekken. In de situatie dat er brand uitbreekt, wordt de speler via een pop-up box gevraagd welke oplossing het beste is. Dit moet de intrinsieke motivatie van de Explorer player typologie aanwakkeren. Het leek ons wel een mooi idee om er ook competitie-element aan te hangen. De speler krijgt bonuspunten wanneer hij de juiste oplossing heeft gewonnen die kunnen leiden tot een extra leven. Als de foute oplossing gekozen wordt, dan verliest de speler een leven. Er wordt dus gebruik gemaakt van een reward-schedule. Ook maken we gebruik van een ranking system, waarbij de snelste speler bovenaan in de ranking komt de staan. Een voordeel daarvan is dat ook de intrinsieke motivatie van Achiever player typologie wordt gestimuleerd.mindmaploes

De uitwerking van de opdracht blijft redelijk abstract; we mogen maar 1 a4’tje tekst aanleveren dus we kunnen niet heel erg diep op de technieken in gaan. De opdracht werken we nog uit in een infographic. Deze zal ik ook nog posten wanneer deze af is 🙂 Ik weet niet in hoeverre jij je bezig houdt met intrinsieke motivatie en daarop aansluitende game-mechanics, maar ik heb me laten vertellen dat jij een pro bent op het gebied van gaming! Mijn vraag aan jou is daarom: wat denk jij van dit idee? Of heb je nog tips?

Groetjes van Loes

Over Judith van Hooijdonk

Informatie professional, fervent kennisdeler, HNW-fan, Social Media, Web2.0, Onderwijs2.0, Bibliotheek2.0 "Just start somewhere and make a world of difference"

Geplaatst op 23 oktober 2016, in Gaming, Gastblog. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Marcel Schmitz

    Dag Loes,

    Ontzettend gaaf jullie opdracht. Dat 1 A4-tje, mag dat ook de vorm van jullie game omgeving hebben. Ik bedoel de paper-cut versie die jullie gebruikt hebben om het spel en de mechanics te testen?

    Zodat je ook ziet of je denkend als een explorer / achiever ook getriggered wordt om verder te spelen? Je weet wel die kartonnen variant met die creatieve kaartjes waar je het met je moeder over gehad hebt. Die versie die ze op de keukentafel gespeeld heeft. Zo’n variant die ik samen met Steffen Walz gemaakt heb om meer mensen naar der Alter Schlachthof te krijgen. Want met jullie beschrijving van wat een explorer/achiever triggert kun je dus gaan oefenen of het spel daadwerkelijk meer speeltijd oplevert of dat je een ander mechanisme moet kiezen.

    De meest intrinsieke motivatie ontstaat doordat het spel leuk is om te spelen. En uiteindelijk leer je dat pas als je de doelgroep laat spelen en in jullie fase als je het zelf gaat spelen. Ik zou (als het mag) die versie ook inleveren (op 1 A4 tje ;))

    Je spreekt ook over virtual reality. Momenteel denken we dan vaak alleen aan kijken. En ja dat kan je al helemaal meevoeren. Wellicht moet je juist aan een ijskoude omgeving denken. Dus jullie spel in een IGLO of in het ijshotel van James Bond. Alle gekheid op een stokje, je weet van de ijsgame die mensen afleid op het moment dat hun brandwonden vervangen worden (https://2bejammed.org/?s=brandwonden). Zo ver kan virtual reality je dus wegvoeren van de eigenlijke omgeving. Maar ik begon het verhaal met ‘alleen kijken’ met de juiste omgeving of kleding kun je virtual reality ook laten voelen. Denk maar aan het trillen van je telefoon, maar zelfs warmteverschillen en geuren. Dus denk breder dan alleen het zicht.

    Mocht je concrete vragen hebben, roep dan maar.

    Groet Marcel

Kennis delen? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: