De taal van de game types voor de game researcher


Ha Judith,

Deze blogpost zal ik blijven updaten met resources over de “wetenschappelijke taal” rondom games. Tijdens mijn eerste aanvraag voor de NWO beurs werd me gevraagd vanuit welk theoretisch kader ik de keuzes voor de type games had gekozen die ik onderdeel dacht te maken van mijn oplossing.

En aangezien de TED talk en “Reality is Broken” van Jane geen wetenschappelijke typologieen bevatten van gaming en ik nu weet dat je eigenlijk elke stap wetenschappelijk moet onderbouwen ben ik op zoek gegaan.

Afgelopen week (19-1 tot 24-1-2015) heb ik een aantal zaken gedaan met betrekking tot mijn onderzoek. Een van die zaken is het zoeken naar een game types en/of game design pattern typologie. Ik ben er nog niet. Maar in deze fase van mijn onderzoek doe ik een systematic mapping literature review, waarbij ik op zoek ben naar de game mechanics die ik kan gebruiken om groepen rondom de patient en de patient kan stimuleren om positief gedrag met betrekking tot dagelijkse activiteiten (therapie, medicijnen, eten, bewegen) te stimuleren. Dit doe ik volgens de methode van: Systematic literature reviews in software engineering – A systematic literature review van Kitchenham Over die methode later meer (vooralmwaarom ik die heb gekozen).

Op zoek naar een wetenschappelijke overzicht van game types en game mechanics ben ik voorlopig tegen gekomen:

– Game Classification and Game Design Construction Through Critical Analysis door Aarseth en Elverdam (gevonden 1-2015)

Deze gaat voornamelijk over een manier waarop je alle type games kunt indelen. Virtueel, reeel, 1 persoon, meerdere personen etc.

Game Design Patterns door Bjork en Holopainen (gevonden 1-2015) Deze gaat voornamelijk over ontwerponderdelen binnen games die je als losse onderdelen kunt zien waarmee je een spel kunt ontwikkelen. Als ik de gevonden research in dit soort van typology kan indelen dan zou ik in de richting van de ontwerpfase gelijk een koppeling hebben.

Mocht iemand andere suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Maar graag wetenschappelijk onderbouwd. Want games (zelfs de alledaagse) kun je in verschillende types indelen, maar dat is voor dit doel niet genoeg.

Groet Marcel

Geplaatst op 24 januari 2015, in 2 B PhD JAMS, Gaming, Zorg. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Kennis delen? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: