GameOn2PlayOut: CuriousAdventures!


Kom maar naar buiten en sla je slag! Judith!

Judith kom je buiten spelen? Of doe je eerst nog even het dagelijkse avontuur online? Moeilijke keuze he! Kom nu maar eerst even mee naar buiten, naar het centrum van Heerlen, en dan doen we met de iPad 2 samen het avontuur bij het Thermenmuseum! Dat dagelijkse avontuur kun je ook vanavond nog doen als je nieuwe elementen gaat kopen van dat wat we gaan verdienen bij het Thermenmuseum.

Snapje het nog? Nee….

Nou stel je het volgende voor! We hebben een website (links) en een iPad app (rechts)

De kinderen (basisschool) worden ingedeeld in groepjes. Ze krijgen allemaal een virtueel plein (bijvoorbeeld in de gemeente Heerlen) en dat moeten ze zo goed mogelijk aankleden.

GAME ON(LINE)

 2  

PLAY OUT(SIDE)

De scholier krijgt eerst een vragenlijst die hij/zij moet invullen. Met die vragenlijst wordt op basis van de ‘meervoudige leerelementen’ gekeken op een 8-tal onderdelen gekeken waar de scholier het beste in is. Zo krijg je een ‘boswachter’ een ‘muzikant’ een ‘sporter’ een ‘professor’ en nog een aantal typologieen waar je als scholier in wordt ingedeeld. De avonturen staan ook beschreven volgens deze categorisering. Zo kan een kind kiezen voor dat avontuur waar ze juist het beste of slechtste in zijn.

>Van het formulier is er helaas geen foto beschikbaar<

 

Je kiest op een kaart een avontuur uit. Daarvoor krijg je experience points, maar ook resources. Met die resources kun je spulletjes kopen voor op je PLEIN (website) te zetten. Je krijgt per avontuur (in dit geval een rode) ook een advies wie van je groep het beste dit zou kunnen uitvoeren (volgens de enquete).

 

Als je een opdracht goed hebt dan krijg je de resources. Er zijn verschillende soorten opdrachten: open vragen, gesloten vragen, maar ook creatieve vragen zoals  ‘maak een foto/video’ of ‘zing een liedje’ Er zouden ook avonturen kunnen zijn die actief zijn, zoals een bepaalde route afleggen binnen bepaalde tijd. Of het lopen/rennen van een figuur.

 

Hier een voorbeeld van een augmented opdracht. De iPad is op een bepaalde manier gericht en je moet de cavia (boven in beeld) in de cirkel proberen te krijgen. Door naar links en naar rechts te bewegen of naar boven en onder moet je hem zoeken en zodra je hem ziet moet je hem proberen te ‘vangen’. Dit is slechts een voorbeeld van hoe augmented zou kunnen werken. Helaas is het binnen de periode van 2×10 weken nog niet gelukt om het augmented deel te integreren met het spel. Dat ligt voornamelijk aan de techniek en de uitwisselbaarheid met iOS daarvan. Maar zeker wel mogelijk in de nabije toekomst!

 

Nadat je al je avonturen in het centrum van Heerlen hebt gedaan (of een gedeelte natuurlijk) kun je thuis beginnen met het verzilveren van je resources. Hier zie je een leeg plein met allemaal grijze, open vakjes waar je bloemenstalletjes of standbeelden of andere attributen kunt neerzetten die publiek naar je plein moeten trekken.

 

Bijvoorbeeld een pompoenstalletje

 

Nu heeft het plein 10 bezoekers! Je ziet dat ik al veel experience points hebt, dat komt omdat ik alle quests in de stad heb uitgevoerd. Natuurlijk komen op korte termijn de level 2 avonturen in de stad beschikbaar zodat ik weer met mijn groepje de stad in ga!

 En zolang je nog niet de stad in gaat kun je voor je team resources verzamelen door dagelijkse kleine opdrachten te doen. (Vragen beantwoorden, opzoek opdrachten etc.)

Je snapt dat er een ook voor de begeleider van de school of van de jeugdvereniging een administrator tool bij zit. Je kunt je ook voorstellen dat je dit kunt koppelen met technieken uit learning analytics. Mogelijkheden genoeg dus! Maar zeker ook voor de toepasbaarheid. Ons voorbeeld is op Heerlen gericht, maar je snapt dat het ook binnen bepaalde attracties kan, binnen andere steden, de Floriade of zelfs regio’s. Het kan als game dienen die kinderen online stimuleert om meer buiten te gaan spelen.

GameOn2PlayOut zou ik zeggen! Doe je mee?

Groeten Marcel

Naschrift Marcel: Ben ik in mijn enthousiasme voor het spel helemaal vergeten te vertellen dat dit spel bedacht is door PABO studenten in de minor Digicoach en in 2 Proeftuinprojecten is uitgewerkt door studenten Informatica/Technische Informatica in de Proeftuin! Goed he!!!

Geplaatst op 5 februari 2012, in Apps, Gadgets, Gaming. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Waaaaauw! Dat is wel erg mooi geworden, zeg!!!!!

  2. Judith van Hooijdonk

    Natuurlijk kom ik buiten spelen, maar niet als het zo koud is (brrr) dan zit ik liever binnen online te gamen 🙂
    Wie heeft dit spel ook al weer ontwikkeld?

  1. Pingback: Hoe relevant is Pokémon Go voor het onderwijs? – KomenskyPost

Kennis delen? Ja graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: